Hoogwaardige tramverbinding voor Amstelveen



De Amstelveenlijn is één van de belangrijkste slagaders van het openbaar vervoer in de regio. Op 9 februari 2012 hebben de Stadsregio Amsterdam, de gemeenten Amsterdam en Amstelveen en stadsdeel Zuid besloten 225 miljoen euro te investeren in een nieuwe hoogwaardige tramverbinding tussen Amstelveen en Amsterdam. Ook het rijk zal minimaal 75 miljoen euro bijdragen aan het project. De nieuwe Amstelveenlijn wordt betrouwbaarder, sneller en comfortabeler dan de huidige sneltram. Amstelveen en Buitenveldert worden met de nieuwe tramverbinding goed aangetakt op de Zuidas, het centrum van Amsterdam, de trein en de Noord/Zuidlijn.

Samen met de Zuidas
Er is in samenhang met de ontwikkeling van de Zuidas gekozen om de Amstelveenlijn om te bouwen tot een hoogwaardige tramverbinding en niet tot metro. De plannen voor de Zuidas en de Amstelveenlijn maken het mogelijk dat er een compacte overstap tussen trein, metro, tram en bus kan plaatsvinden. De metrovariant werd al eerder door de hoge investeringskosten en beperkte dekkingsmogelijkheden minder aantrekkelijk geacht.

Hoogwaardig
De lijn moet voldoen aan een aantal uitgangspunten op het gebied van hoogwaardigheid zoals: snelheid en betrouwbaarheid. Daarnaast moet de lijn berekend zijn op een groeiend aantal reizigers in de toekomst.

Materieel
Om zoveel mogelijk passagiers te kunnen vervoeren, krijgt de hoogwaardige tramverbinding lange voertuigen van zo’n 40 tot 45 meter. De breedte is net als bij standaardtrams in Amsterdam 2,4 meter. Lijn 5 blijft een stadstram met een lengte van 30 meter en een breedte van 2,4 meter.

Voorbeelden:

voorbeelden materieel












Lijnvoering

Vanuit Amstelveen rijdt de hoogwaardige tram vanaf Westwijk naar station Zuid. Lijn 5 blijft vanaf Binnenhof naar station Amsterdam Centraal rijden. Amstelveners houden zo hun directe verbinding met de Amsterdamse binnenstad.

Verkeersveiligheid

Belangrijk uitgangspunt is het verbeteren van de verkeersveiligheid en de doorstroming op belangrijke kruisingen in Amstelveen en Buitenveldert. Bij het maken van het ontwerp wordt hier veel aandacht aan besteed. Drie kruisingen zullen ongelijkvloers worden ingericht.

Compacte overstap op station Amsterdam Zuid
De vernieuwde Amstelveenlijn biedt een compacte overstap op station Amsterdam Zuid op trein, metro, tram en bus. De reistijd naar Amsterdam Centraal wordt daardoor korter.

Haltes
Het merendeel van de huidige haltes wordt omgebouwd tot comfortabele haltes met goede overstapmogelijkheden op andere vormen van OV. Om de lijn sneller te maken zal een aantal haltes vervallen of worden samengevoegd. Het gaat om 5 haltes ten zuiden van station Zuid en twee ten noorden van het station. Daarnaast zullen de haltes Parnassusweg en Strawinskylaan niet meer aan de route liggen.

www.amstelveenlijn.nl/projectupdate 24-11-2014 20:46