Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Informatieavonden: de meest brandende vragen

Wendy van der Meulen | donderdag 14 december 2017
Wendy

De vernieuwing van de Amstelveenlijn komt steeds dichterbij, en dat heeft invloed op wat leeft onder omwonenden en gebruikers van lijn 51. Tijdens de drie informatieavonden in november stelden pakweg 160 bezoekers vragen over van alles en nog wat.

Zaken waar met name belangstelling voor was, is de werkwijze en planning van hoofdaannemer VITAL, de fasering van de bouwwerkzaamheden, het tijdelijk openbaar vervoer in 2019 en 2020 en de voorbereidende werkzaamheden, zoals het verleggen van kabels en leidingen en het kappen van bomen.

Naast medewerkers van het Projectteam waren experts aanwezig van de Vervoerregio Amsterdam en dienst Zuidas. Ook zij hadden het druk met vragen over alle veranderingen in het openbaar vervoer op korte en langere termijn en het project Zuidasdok, de grootscheepse vernieuwing van de snelweg A10 Zuid en de verbouwing van station Amsterdam Zuid.

Vijf meestgestelde vragen

Terugblikkend op de informatieavonden waren dit de vijf meestgestelde vragen… en de antwoorden erop. Voor aanvullende informatie kunt u documenten bekijken, waarvoor de links onderaan dit artikel staan.

1. Sneltram 51 houdt op te bestaan. Heeft Amstelveen straks nog maar één tram?

Deze zorg blijkt bij veel mensen te leven, na onnauwkeurige berichten in de media. Hoe het wél zit:

  • Tram 5 blijft rijden en sneltram 51 (de Amstelveenlijn) wordt een hoogwaardige tramlijn tussen Westwijk en Amsterdam Zuid. Amstelveen houdt dus twee tramverbindingen.
  • Tijdens de vernieuwing van de Amstelveenlijn blijft tram 5 de hele tijd rijden, uitgezonderd een periode in de zomer van 2019 en vier weekenden in 2019 en 2020.
  • Per maart 2019 stopt sneltram 51 met rijden. Tot eind 2020 wordt hij vervangen door bus 55.
  • Vanaf eind 2020 rijdt de vernieuwde Amstelveenlijn. Het nieuwe lijnnummer is nog niet bekend, maar de Amstelveenlijn zal niet meer het nummer 51 dragen.

2. Hoe kom ik, als sneltram 51 niet meer rijdt, naar de binnenstad van Amsterdam?

  • Tussen maart 2019 en eind 2020 kunt u gebruik blijven maken van tram 5, of u pakt bus 55 richting station Amsterdam Zuid. Daar kunt u overstappen – voor de richting Amstelstation/Waterlooplein – op de ‘nieuwe’ metrolijn 51, een doorgaande verbinding tussen Isolatorweg en Centraal Station via Zuid en Amstel. Voor een snelle rit richting Centraal Station kunt u op station Amsterdam Zuid het best overstappen op de Noord/Zuidlijn, lijn 52.
  • Vanaf eind 2020 rijdt de vernieuwde Amstelveenlijn. Deze heeft als begin- en eindhalte Station Zuid waar u overstapt op metro 51 of 52. Amstelveen blijft daarnaast met tram 5 verbonden met de binnenstad van Amsterdam. Lees hier meer over dit onderwerp.

3. Waarom rijdt tram 5 volgend jaar zomer niet meer naar Amsterdam Centraal Station?

Vanaf 22 juli 2018 rijdt de Noord/Zuidlijn en dat is meteen het startschot voor een aantal grote veranderingen in het tramnetwerk van Amsterdam. Eén ervan is dat tram 5 gaat rijden tussen het centrum van Amstelveen en de Westerpark-buurt, via het Leidseplein. De reden van deze aanpassing is dat veel reizigers, die naar de binnenstad van Amsterdam of naar het Centraal Station willen, de Noord/Zuidlijn zullen gebruiken. Er zijn dan minder trams nodig via de Leidsestraat, waardoor het daar minder druk wordt. Lees hier meer over dit onderwerp.

4. Hoe wordt de overstap op Station Zuid?

Aan de Arnold Schönberglaan komt een nieuw tramstation. Hier komen haltes voor lijn 5 én de begin- en eindhalte van de vernieuwde Amstelveenlijn. Hierdoor ontstaat een korte overstap naar een nieuwe, tweede passage in station Amsterdam Zuid, in het verlengde van de Benjamin Brittenstraat, de Brittenpassage. De haltes Parnassusweg en Strawinskylaan vervallen. De planning is dat het nieuwe tramstation in 2021 of 2022 in gebruik gaat. Als de Amstelveenlijn eerder klaar is dan het nieuwe tramstation, dan wordt de halte Strawinskylaan tijdelijk gebruikt als begin- en eindhalte van de vernieuwde Amstelveenlijn. In deze tijdelijke situatie is de loopafstand iets langer. Lees hier meer over dit onderwerp.

5. Waarom mogen straks geen fietsen mee op de vernieuwde Amstelveenlijn?

In de nieuwe 15G trams die straks op de vernieuwde Amstelveenlijn gaan rijden mogen geen fietsen mee. Fietsen nemen te veel ruimte in en kunnen het veilig in- en uitstappen belemmeren. De nieuwe trams zijn 2,4 meter breed en daarmee smaller dan metro’s en ook smaller dan de huidige sneltrams (2,65 m). In zijn algemeenheid geldt dat er in de Amsterdamse trams geen fietsen mee mogen. De enige uitzondering die in de regio ooit op het ‘geen fietsen mee’-beleid is gemaakt is de IJtram (lijn 26). Dit werd destijds besloten omdat de fietsverbinding via fietspaden naar IJburg niet goed genoeg werd bevonden. De fietsverbindingen tussen Amsterdam en Amstelveen zijn daarentegen wel goed. Lees hier meer over de nieuwe trams.

Documenten

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
8 juli 2020 | 11:33

anoniem

Just a random commenter so I’m sure you couldn’t care less, but not allowing bicycles was a really bad decision. Previously Amstelveen was much closer to being part of Amsterdam as you could take your bike to the city and get around easily while there. Adding an hour’s cycle each way (start and end to and from central) for those living in the southern part of Amstelveen makes this much less of a viable option. Also adding a forced stopover to get to the inner city makes things even more difficult and time-consuming. This “new line” feels like you’ve severed Amstelveen from Amsterdam rather than made things better, and we’re also stuck with years of dealing with terrible bike routes and buses during the construction period. Thanks for nothing!

Schrijf een reactie
0
+1
8 juli 2020 | 12:13

anoniem

Hoe lang woon je hier?

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?