Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Digitale nieuwsbrief september 2020

Wendy van der Meulen | woensdag 30 september 2020
Wendy

Wat is het laatste nieuws en de meest recente artikelen op onze website en welke vragen zijn er de afgelopen periode bij ons binnengekomen? We informeren u er graag over in onze maandelijkse nieuwsbrief.

Digitale nieuwsbrief Amstelveenlijn september 2020

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
21 oktober 2020 | 14:50

Anoniem

Hallo,
Ik zag vandaag politie en ambulance bij de rotonde Sportlaan. Het leek alsof er een fietser is aangereden (kon het niet goed zien). Hoop dat het niets ernstigs was. Is er een ongeluk gebeurd daar en wat wordt er gedaan om het overzichtelijker te maken? Ik ben zelf als fietser al een paar keer bijna aangereden en als automobilist vindt ik het ook naar de rotonde op te gaan.

Schrijf een reactie
0
+1
23 oktober 2020 | 11:57

Danielle Opdam

@Anoniem: We hebben geen melding ontvangen over een ongeluk bij de Sportlaan. De afgelopen periode heeft overleg plaatsgevonden tussen de projectorganisatie en gemeente Amstelveen over de zichtbaarheid van fietsers bij de ovaalrotondes Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan. Wij hebben een aanpassing gedaan namelijk het vervangen van de voorrangsborden door stopborden. Wij blijven de verkeerssituatie monitoren.

Schrijf een reactie
+1
23 oktober 2020 | 16:14

Rob

Ik wil jullie verwijzen aan dit video van Not Just Bikes, die over de (gebrek aan) nut van stoppborden bespreekt: https://www.youtube.com/watch?v=42oQN7fy_eM

Ik heb zelf niet langs de rotondes per fiets gekomen, maar een stopbord is het definitie van “tried nothing, and all out of ideas”. Stopborden vernietigen de verkeersstroom voordelen van een rotonde en leveren niet veel extra veiligheid op, want iedereen is langer in de kruispunt…

Helaas, want ik vond dit projects anders een mooie ding, en de rotondes zelf zijn prettig. Ze moeten alleen beter zicht geven voor de autos en fietsers aan elkaar.

Schrijf een reactie
0
+1
24 oktober 2020 | 21:35

Aron

Nee Rob. Het eufel is dat er wel geprobeerd is om zichtbaarheid mee te nemen in het ontwerp, namelijk glazen ballustrade, maar dit in praktijk toch onvoldoende bleek te zijn voor voldoende zichtbaarheid. De rotonde was voorzien als eentje met simpele voorrangsborden. De wijze hoe de wegen en paden op elkaar aansluiten worden namelijk beperkt omdat de rotonde op een viaduct en naast een halfopen tunnelbak ligt en zijn dus lastig te veranderen. Er is in het ontwerpproces dus wel aan zichtbaarheid gedacht (glazen ballustrade) en nu sprake van domme pech. Want geloof me, niemand van ontwerper tot opdrachtgever is blij dat het zo gelopen is. Dan is een stopbord als een pleistermiddel een prima oplossing, zeker als dat de situatie duidelijker en veiliger maakt voor iedereen. Volgens mij is de huidige situatie best prima. Je moet er toch niet aan denken dat ze verkeerslichten hadden geplaatst.

Schrijf een reactie
0
+1
26 oktober 2020 | 08:47

Verena

ik verwacht dat dit uiteindelijk toch uit gaat draaien op verkeerslichten. IK rij bij de sportlaan bij de automobilist, en ik stop netjes voor het stopbord maar vanwege het slechte zicht, dat er op dat moment nog steeds is, zie ik regelmatig bijna fietsers over het hoofd, vooral de elektrische fietsen of speed pedelecs. het helpt niet dat ze van alle kanten kunnen komen omdat de fietspaden 2 richtingsverkeer is. Het is wachten op het eerste ongeval, de smalle stoepen voor de voetgangers helpt ook niet, zie vele mensen met kinderwagens of rollators over het fietspad lopen omdat er geen ruimte op de stoep is. Ik heb vanaf het begin van dit project er het nut niet van gezien, al deze problemen geven mij nog meer het nut van dit project niet. En zeg niet dat het aanrijdingen met de tram zal voorkomen…. de meeste gebeurde bij de Boelelaan/vu en deze is niet aangepast… oftewel waarom deze nutteloze aanpassing voor een paar minuten winst naar station zuid, welke je weer verliest omdat het overstappen naar een metro naar Amsterdam centraal.

Schrijf een reactie
0
+1
26 oktober 2020 | 12:47

Jeff

de metro bestuurders van m51 zaten hoog en konden vgm niet alles goed zien. Ook denk ik dat deze tram sneller een noodstop kan maken als nodig. De haltes die ongelijksvloers gemaakt worden voorkomen ook dat mensen nog door rood over de weg of het spoor rennen als ze hun tram willen halen. qua veiligheid is het wel beter dus. Ik denk dat ik ook namens bijna alle amstelveeners spreek dat een metro fijner geweest was. Helaas was er geen bereidheid hier geld aan uit te geven.

Schrijf een reactie
0
+1
8 oktober 2020 | 16:14

F. Visser

Ik kan de brief niet downloaden

Schrijf een reactie
0
+1
8 oktober 2020 | 16:34

Wendy van der Meulen

@F. Visser: Even gecheckt en het werkt wel. Ik stuur u de nieuwsbrief wel even per mail toe.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?