Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Op tijd en binnen budget: lijn 25 is er!

Wendy van der Meulen | zondag 13 december 2020
Wendy

Met het symbolisch overhalen van een lichtschakelaar en een spectaculaire lichtshow is zondagmiddag de vernieuwde Amstelveenlijn (lijn 25) in gebruik genomen tezamen met de spiksplinternieuwe 15G trams. De ombouw van de Amstelveenlijn is binnen tijd en budget afgerond. Met recht een grote prestatie te noemen.

Gerard Slegers, Portefeuillehouder van Vervoerregio Amsterdam is trots op dit resultaat: “De voormalige metro/sneltram 51 hebben we omgebouwd tot een hoogwaardige tramlijn tussen Station Zuid en Amstelveen Westwijk. Tegelijkertijd was er de komst van de nieuwe 15G trams. Beide projecten kwamen samen als een ‘grande finale’, waarmee we hebben bewezen dat het mogelijk is om grote lightrail projecten binnen budget en planning te voltooien. Ik ben supertrots op het team en de goede samenwerking tussen onze partners. Dit is de basis geweest voor het succes van dit project.”

Betrouwbare, snelle, veilige en comfortabele tramverbinding

De ombouw van de Amstelveenlijn omvatte de vernieuwing van de infrastructuur, de aanleg van drie ongelijkvloerse kruispunten, een opstelterrein in Amstelveen en het realiseren van vijftien nieuwe haltes; met als doel het realiseren van een betrouwbare, snelle, veilige en comfortabele tramverbinding. In iets minder dan twee jaar heeft hoofdaannemer VITAL (een samenwerkingsverband van VolkerWessels-ondernemingen Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en KWS) de bouwwerkzaamheden uitgevoerd. Met als een van de belangrijkste hoogtepunten de gigantische zesweekse zomeroperatie in 2019, waarbij twee ongelijkvloerse kruisingen zijn aangelegd en vijftien haltes gesloopt en opnieuw gebouwd in druk stedelijk gebied.

Gerard Slegers, portefeuillehouder bij de Vervoerregio Amsterdam, zette de grote lichtschakelaar om, waarna hij en Humberto Tan een toast uitbrachten op de officiele opening van lijn 25 en de ingebruikname van de 15G trams.

Gerard Slegers, portefeuillehouder bij de Vervoerregio Amsterdam, zette de grote lichtschakelaar om, waarna hij en Humberto Tan een toast uitbrachten op de officiele opening van lijn 25 en de ingebruikname van de 15G trams.

Foto: Michiel Ton

Impact

Goed dat Amstelveen met lijn 25 binnen twee jaar weer een vernieuwde snelle en veilige verbinding met Amsterdam heeft,” zegt Rob Ellermeijer, wethouder Verkeer en Vervoer in Amstelveen. “Een indrukwekkend project dat voor Amstelveen veel impact had. Onze inwoners waren zeer betrokken en voor omwonenden waren de werkzaamheden soms best belastend. Maar het resultaat mag er zijn. Ik wens iedereen veel reisplezier toe.

Testreizigers enthousiast

De eerste reizigers zijn enthousiast: “deze tram is echt prachtig! Hij is ruim opgezet”. “Deze tram is veel stiller!” En “hij rijdt heel comfortabel”. Zijn zo een aantal van de eerste opmerkingen.

Vervoerder GVB heeft de afgelopen weken de kans gekregen om tijdens het proefbedrijf te oefenen op de nieuwe lijn om zo de kwaliteit van de reizigersdienstverlening zo hoog mogelijk te krijgen. De infrastructuur van lijn 25 wordt nog verder verbeterd. Tot die tijd kunnen kinderziektes mogelijk nog wel leiden tot hinder voor reizigers, bijvoorbeeld door vertraging of rituitval. De eerste verbetering wordt verwacht in januari.

Resterende werkzaamheden

Nu de lijn is geopend, betekent dit niet dat alle werkzaamheden van het project helemaal klaar zijn. Zo knapt VITAL in het nieuwe jaar nog de onderdoorgangen van een aantal haltes op. Ook worden nog wat andere restpunten opgelost, zoals het verplaatsen van de reisinformatieborden op de haltes. Deze krijgen een andere plek, zodat ze beter zichtbaar worden.

Verder gaat de gemeente Amstelveen nog aan de slag met het herstellen van het groen en vinden er aanpassingen plaats bij de rotondes op de ongelijkvloerse kruisingen om de verkeersveiligheid voor fietsers te verbeteren. Ook gaat de gemeente Amstelveen kijken hoe de kwaliteit van alle tussenliggende fietspaden langs de Beneluxbaan te verbeteren.

Een blije reiziger op de eerste officiele dag van lijn 25!

Een blije reiziger op de eerste officiele dag van lijn 25!

Foto: Gé Dubbelman

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
15 december 2020 | 14:40

Ken Ber

Het 5G netwerk is nog niet eens geheel operationeel en nu wordt een nieuwe 15G lijn geopend. Slaan we niet teveel stappen over😉?

Schrijf een reactie
0
+1
14 december 2020 | 09:44

Mathijs

Waar kunnen we de uitzending terugkijken?

Schrijf een reactie
0
+1
14 december 2020 | 10:18

Wendy van der Meulen

@Mathijs: We streven ernaar vanmiddag een artikel te publiceren met de link naar de openingsuitzending.

Schrijf een reactie
+1
14 december 2020 | 12:33

Frits

Beste Wendy, Heeft de openingsuitzending plaats gevonden in het gebouw op het opstelterrein?

Schrijf een reactie
0
+1
14 december 2020 | 15:05

Danielle Opdam

@Frits: de openingsuitzending heeft plaats gevonden op het opstelterrein in een tent.

Schrijf een reactie
+1
14 december 2020 | 16:22

@Frits

Leuk gedaan!

Schrijf een reactie
0
+1
13 december 2020 | 22:54

Martijn Roos

Even de vraag, of de live openings link. Hier bij gedeeld kan worden? Door drukte foto’s maken. Ben ik er niet meer aan toe gekomen, live de opening te volgen.

Schrijf een reactie
0
+1
14 december 2020 | 09:44

Mathijs

Waar kunnen we terugkijken?

Schrijf een reactie
0
+1
13 december 2020 | 21:49

Mark

Een opmerking, bij halte Brink staan de vertrektijden richting voor Station Zuid aan de kant richting Westwijk, en andersom. Ik moest vandaag richting Westwijk reizen maar tot mijn verbazing zag ik dat de vertrektijden waren omgedraaid.

Schrijf een reactie
0
+1
14 december 2020 | 15:07

Danielle Opdam

@Mark: dank voor de melding. Ik geef het door aan GVB.

Schrijf een reactie
+1
13 december 2020 | 19:27

Michael

> voor omwonenden waren de werkzaamheden soms best belastend

Dat is nogal een understatement. Hier is vlak onder mijn raam (o.a.) al het beton van de het grootste deel van de oude haltes gestort en verwerkt. Alles bij elkaar 15 maanden matige tot extreme overlast.

En het resultaat?
Een tramlijn waar ik niets aan heb omdat de twee(!) dichtstbijzijnde haltes zijn opgeheven.

Schrijf een reactie
0
+1
13 december 2020 | 20:00

@Ronald

Daar ben ik het wel mee eens Michael. Eerlijk is eerlijk maar de meeste mensen oogde positief aldus de spreker in de uitzending vanmiddag. Dat zegt natuurlijk niks omdat zo goed als alleen de bouwers met hun werk in weer en wind werden gewaardeerd. Hier op dit forum word steen en been geklaagd maar uiteindelijk is het veel minder erg allemaal dan het is. Met de twee dichtst bij zijnde verdwenen haltes bedoel je zeker de Gondel en Marne Michael? Dit omdat je aangaf ook klachten te hebben gehad over het puinverwerking en bouwopslag terrein onder jou raam? Vreemd omdat er in dat gebied nergens geen bouwterrein onder een raam is geweest maar in de nabijheid van de kruising Beneluxbaan/Gondel. In de omgeving van de haltes A.J. Ernststraat en de Amstelveen Centrum waren geen bouwterreinen. Verder is het bijvoorbeeld voor HVA’er en VU’ers inderdaad wel even wat langer lopen naar de haltes Meent, Sportlaan en A.J. Ernststraat en die irritante overstap op station zuid. Je bent zo een extra kwartier tot half uur kwijt voor de langere loopafstanden, overstaptijden en de lijnen 174 en 199 rijden behoorlijk om en minder frequent. Ook na de COVID-19 veranderd dat niet.

Schrijf een reactie
0
+1
13 december 2020 | 21:25

Reinier

Voor ons in de Groenhof zat bus 55 op 300 meter, reed 10x per uur en had 6 haltes naar Zuid. Nu met lijn 25 zit de halte op 1000 meter, gaat 6x per uur en heeft 9 haltes naar Zuid. Voor ons dus een verslechtering op elk vlak.

Bus 199 is een kleine verbetering, maar heeft niet echt een handige overstap op lijn 5 en rijd 2x per uur. Als ze die bus nu even langs de halte van lijn 5 bij het centrum laten rijden…

Schrijf een reactie
0
+1
13 december 2020 | 23:08

Anoniem

Voor klachten onder anderen hier over: info@ombudsmanmetropool.nl, info@vervoerregio.nl, gvb.nl, connexxion.nl. Vooral het eerstgenoemde e-mailadres kan van groot belang zijn voor wat betreft de in slecht staat zijnde fietspaden langs de Beneluxbaan en de niet op te knappen fiets/voetgangerstunnels. De gemeente Amstelveen geeft hier bijna geen geen gehoor meer over. Zie ook: https://www.ombudsmanmetropool.nl/Klacht-indienen/Klacht-indienen-bij-de-betreffende-instantie/

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?