Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Pittige start voor proefbedrijf Amstelveenlijn

Wendy van der Meulen | donderdag 3 december 2020
Wendy

Leren, leren, leren. Dat is de kern van het proefbedrijf voor de Amstelveenlijn (lijn 25). Op maandag 30 november ging deze generale repetitie van start. En hoewel de hoop vooraf altijd is dat het een glansrijke start wordt na maanden van testen, waren de eerste dagen pittiger dan verwacht en is het alle hens aan dek.

Nog zonder reizigers, met gekoppelde nieuwe trams op de vernieuwde lijn de hele dag doorrijden. Precies volgens dienstregeling, non-stop op en neer tussen Westwijk en Zuid. En dat zoveel mogelijk beproeven, vertelde Ronald van der Meer, Implementatiemanager Amstelveenlijn bij GVB, eerder al. “Het was inderdaad niet de gedroomde start”, vertelt Ronald. “Er is natuurlijk al veel getest de afgelopen periode, maar het is toch anders als je een volledige dienstregeling rijdt met de voertuigen, en de infrastructuur van ongeveer 05.00 uur tot 01.00 uur belast wordt. Deze belasting zorgde er gelijk de eerste dagen voor dat we onaangenaam verrast werden door storingen in de infrastructuur. Natuurlijk gaan we die storingen met elkaar oplossen. Maar het is een randvoorwaarde die op orde moet zijn om volgens de frequentie van een volledige dienstregeling te kunnen rijden. Het was en is dus een spannende week.”

Stapje terug, drie vooruit

“Op woensdag hebben we bijvoorbeeld de hele dag vrijgemaakt om uitgebreid te testen. Op zo’n moment maken we met elkaar dus de keuze om het proefbedrijf – rijden in volledige dienstregeling – even los te laten. Eigenlijk doen we dan een stapje terug, maar wel om daarna weer drie stappen vooruit te kunnen. Er wordt keihard gewerkt om de issues op te lossen. Maar feit is: we zijn nog niet goed toegekomen aan wat we allemaal wilden doen en testen tijdens dit proefbedrijf. De komende negen dagen hopen we daar nog flinke slagen mee te maken.”

Versporing

En nog een stukje verder terug in deze week. Gelijk op dag 1 ook een versporing van een tram op de Strawinskylaan… “Ja. Buitengewoon vervelend voor de direct betrokkenen”, knikt Ronald. “Het is gebeurd op een kwetsbaar punt in de baan. Dat is bekend en is onder de aandacht. Natuurlijk loopt het onderzoek naar de oorzaak en zoeken we naar structurele oplossingen. Ondanks dat het allereerst heel vervelend is, heeft het er die avond wel voor gezorgd dat op dag 1 van het proefbedrijf direct de scenario’s voor een dergelijke verstoring doorlopen konden worden. Alles bij elkaar is het hard werken… elke dag een stap vooruit om zonder verstoringen te starten.”

De tram op Station Zuid was in het verkeerde spoor terecht gekomen. Onderzoek naar de oorzaak loopt nog.

De tram op Station Zuid was in het verkeerde spoor terecht gekomen. Onderzoek naar de oorzaak loopt nog.

Foto: Martijn Roos

Slagvaardig

Ook Felix Paleari, Projectdirecteur Amstelveenlijn bij Metro en Tram (gemeente Amsterdam), is vanuit zijn rol betrokken bij het proefbedrijf. Hoe heeft hij de afgelopen dagen beleefd? Felix: “Spannend is ook bij mij het eerste woord dat opkomt. Voordat het proefbedrijf begon hebben we alles natuurlijk uitgebreid getest. Je wilt immers alle mogelijke storingen uit kunnen sluiten voor het proefbedrijf begint. Maar het proefbedrijf is niet voor niets. Met alle hens aan dek hebben we ons gericht op het oplossen van de problemen die we tegenkwamen. We hebben met zijn allen ook geleerd elkaar nog beter te vinden om slagvaardig storingen te verhelpen.”

Volle focus

Ondanks de pittige eerste dagen is er toch vertrouwen dat lijn 25 zondag 13 december zo goed mogelijk van start kan gaan. Ronald: “We werken er met elkaar en alle betrokken partijen keihard aan. Dat gaat goed, er zijn korte lijnen en loopt gestroomlijnd. Alle issues zijn direct duidelijk zodra ze voorvallen, waardoor het helder is wat eraan gedaan moet worden om het op te lossen. Iedereen heeft volle focus en is flexibel, dat geeft energie ondanks dat het lange, intensieve dagen zijn. We rijden zo’n twintig uur per dag, maar de tijd tikt natuurlijk door. Dat voelt iedereen. Alles is erop gericht om – met zo min mogelijk kinderziektes – de start van de lijn zo soepel mogelijk te laten verlopen. Iets waar onze reizigers en iedereen die de afgelopen jaren aan de Amstelveenlijn heeft gewerkt, reikhalzend naar uitkijken.”

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
11 december 2020 | 20:51

Martijn Roos

Ik hou het morgen zaterdag, in de gaten. Dank in ieder geval © Danielle Opdam

Schrijf een reactie
0
+1
10 december 2020 | 23:05

Martijn Roos

Zag zojuist op de video rapportage https://www.youtube.com/watch?v=D4tA_vNR9h0&feature=share&fbclid=IwAR32cPXcefa23EDFg_yDaZGUR0LgaRDWJV5QmyVYWbsFuVxpfSuQkjN8D0I Van Huey-dean van Eerde, precies op opname, 39:13 de rechter tunnelbak van Kronenburg, richting Amsterdam, zand, met grondwater op het wegdek liggen. Ik denk dat hier verder naar gekeken moet worden. Heb het vermoeden dat in een van de damwandplanken een lekage zit. Het gaat om de rechter tunnelbak richting Amsterdam, de rijweg, aan de zuidkant Tramhalte 5 en 25. Zie ook de video. Martijn Roos

Schrijf een reactie
0
+1
10 december 2020 | 23:34

OVR-24

Dat is inderdaad te zien en precies op de plek waar het viaduct begint. Beter gezegd zou het zijn als in de tunnelbak nabij Kronenburg. Er is geen onderscheid tussen een linker en rechter tunnelbak. Wat jij aangaf over de rijrichting klopt wel. Daniëlle en Wendy, misschien is het op de film hierboven genoemd maar kan hier naar gekeken worden? Het ziet er wel serieus echt uit!

Schrijf een reactie
0
+1
11 december 2020 | 12:06

Anoniem

Martijn Roos, is het een idee voor jou als tramliefhebber om een kijkje te gaan nemen bij deze halte of er daadwerkelijk zand tussen de wanden door komt? Daar zou je heel veel mensen waaronder het projectteam en VITAL uiteindelijk een goede zet mee geven!

Schrijf een reactie
0
+1
11 december 2020 | 16:22

Danielle Opdam

@Martijn Roos en OVR-24: Dank voor de melding. Er is geen sprake van lekkende damwanden. Er lijkt hier wel sprake te zijn van water wat vanaf maaiveld de open tunnelbak in sijpelt. Samen met de aannemer wordt bekeken hoe we dit kunnen oplossen.

Schrijf een reactie
+1
11 december 2020 | 17:08

OVR-24

Beste Daniëlle, Heel goed dat dit is opgepakt. Verder zijn er harde knallen te horen gepaard met een hoop vuurwerk bij het telkens onder door rijden van het viaduct na de Ouderkerkerlaan. Dit gebeurt nagenoeg met iedere tram wat niet de bedoeling lijkt te zijn. Telkens weer een behoorlijke shock qua geluid voor het verkeer daar en niet echt goed voor de kwaliteit van het materieel en de infrastructuur daar! Kan hier wat mee?

Schrijf een reactie
0
+1
11 december 2020 | 17:18

OVR-24

Ik bedoel daar de stroomafnemers en bovenleiding mee rond de waterkering in het viaduct onder de Ouderkerkerlaan mee!

Schrijf een reactie
0
+1
15 december 2020 | 10:32

Danielle Opdam

@OVR-24: dank voor de melding. U kunt dit het beste melden bij GVB Klantenservice: https://www.gvb.nl/klantenservice.

Schrijf een reactie
+1
15 december 2020 | 11:30

OVR-24

Ik zal de melding dan ook aan het GVB doorgeven. Of heeft u dat na aanleiding van dit bericht ook gedaan? Verder ook van mij uit de felicitaties en complimenten voor het afronden van een mooi project😀

Schrijf een reactie
0
+1
15 december 2020 | 11:56

Danielle Opdam

@OVR-24: ik heb dat nog niet gedaan. En dank voor de felicitaties en complimenten.

Schrijf een reactie
+1
4 december 2020 | 11:20

Nico

Ook is mij opgevallen dat er verschillen zitten tussen de signaleringen van de overgangen in Middenhoven bij de overgangen Boogschutter, Brink oostzijde en Scherpenhof knipperen de oranje lichten constant, bij Poortwachter, Bovenkerkerweg en Spinnerij niet, alleen kort voor komst tram.
Bij Poortwachter gaan niet alle signaallampen aan voor voetgangers en fietsers, het lijkt me dat uniformiteit in signalering een pré is bij overgangen, zeker in een wijk.

Schrijf een reactie
0
+1
3 december 2020 | 21:46

Bewoner Middenhoven

De alarmbellen bij halte Poortwachter rinkelen op hoog volume bijna de hele avond op een paar minuten rust tussendoor na. Kan dit aangepast worden? Wij begrijpen dat het even wennen is weer alle geluiden, maar dit is echt behoorlijk vaak en een hoog volume en daarnaast rinkelen ze heel lang per passerende tram.

Schrijf een reactie
0
+1
4 december 2020 | 10:22

Danielle Opdam

@Bewoner Middenhoven: Wij hebben meerdere klachten en vragen over de waarschuwingsbellen bij halte Poortwachter ontvangen. Het technisch team heeft dit opgepakt en inderdaad is de huidige situatie bij halte Poortwachter op dit moment niet correct. Er zijn problemen met de koppelingen van de drie verschillende overwegen ter hoogte van halte Poortwachter. Belangrijkste gevolg hiervan is dat met name de bellen bij de voetgangersoversteek ten westen van de halte op het verkeerde moment en langdurig afgaan. We gaan deze problemen zo snel mogelijk oplossen. Dit is de verantwoordelijkheid van het projectteam Amstelveenlijn. Aangezien er tevens hard gewerkt wordt aan de openstelling van de lijn kunnen we op dit moment niet precies aangeven wanneer de problemen zijn verholpen. Vandaag is een overleg met de betrokken onderaannemer. Met het oplossen van de problemen van de koppelingen die er tussen deze overwegen zijn is onze verwachting dat de door u ervaren overlast verminderd.

Er zijn ook opmerkingen gemaakt over het geluidsniveau van de bellen zelf. De bellen zelf maken onderdeel uit van installaties die in beheer zijn bij de gemeente Amstelveen. We hebben de opmerkingen over het geluidsniveau van de bellen zelf dan ook doorgestuurd naar de gemeente met het verzoek te bekijken of hier nog verbeteringen mogelijk zijn.

Schrijf een reactie
+1
3 december 2020 | 19:34

Bewoner Waardhuizen

Alles is erop gericht om – met zo min mogelijk kinderziektes – de start van de lijn zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Met welke kinderziektes moeten wij als reizigers rekening houden? Tram eerder nemen bijvoorbeeld? Nee toch..

Schrijf een reactie
0
+1
3 december 2020 | 22:49

OVR-25

Beste Danielle en Wendy,

Ik las net iets over de alarmbellen die continue rinkelen bij de halte poortwachter. Dat is inderdaad zo en kan hier snel wat aan gedaan worden? Verder zie ik binnen een niet al te lange tijd lijn 55 terug keren als de wissel bij station Zuid toch echt aangepast moet worden. Ook gaan er problemen ontstaan voor vooral ouderen tussen 13 december en 3 januari bij het wegvallen van de lijnen 55 en 551. Ik zie deze doelgroep nou niet echt even gauw overstappen om vanuit Westwijk het winkelcentrum Groenhof te bereiken en lijn 199 gaat pas vanaf 3 januari de verlenging van zijn route aan. Kan hier antwoord op worden gegeven?

Schrijf een reactie
0
+1
4 december 2020 | 10:23

Danielle Opdam

@OVR-25: Wij hebben meerdere klachten en vragen over de waarschuwingsbellen bij halte Poortwachter ontvangen. Het technisch team heeft dit opgepakt en inderdaad is de huidige situatie bij halte Poortwachter op dit moment niet correct. Er zijn problemen met de koppelingen van de drie verschillende overwegen ter hoogte van halte Poortwachter. Belangrijkste gevolg hiervan is dat met name de bellen bij de voetgangersoversteek ten westen van de halte op het verkeerde moment en langdurig afgaan. We gaan deze problemen zo snel mogelijk oplossen. Dit is de verantwoordelijkheid van het projectteam Amstelveenlijn. Aangezien er tevens hard gewerkt wordt aan de openstelling van de lijn kunnen we op dit moment niet precies aangeven wanneer de problemen zijn verholpen. Vandaag is een overleg met de betrokken onderaannemer. Met het oplossen van de problemen van de koppelingen die er tussen deze overwegen zijn is onze verwachting dat de door u ervaren overlast verminderd.

Er zijn ook opmerkingen gemaakt over het geluidsniveau van de bellen zelf. De bellen zelf maken onderdeel uit van installaties die in beheer zijn bij de gemeente Amstelveen. We hebben de opmerkingen over het geluidsniveau van de bellen zelf dan ook doorgestuurd naar de gemeente met het verzoek te bekijken of hier nog verbeteringen mogelijk zijn.

Schrijf een reactie
+1
4 december 2020 | 12:26

Danielle Opdam

@Bewoner Waardhuizen: Dan moet u denken aan hinder voor de reiziger door bijvoorbeeld vertraging, uitval van een tram, een minder punctuele dienstregeling, reisinformatie wat niet helemaal klopt en eventuele andere onverwachte zaken (zoals die zich voor kunnen doen op elke lijn).

Schrijf een reactie
+1
5 december 2020 | 09:00

Henk E

En niet te vergeten de extra tijd die je moet uittrekken op station Zuid om over te stappen op de metro.

Schrijf een reactie
0
+1
7 december 2020 | 13:06

Rudie

@Danielle
13 december hebben een heleboel buschauffeurs op lijn 55 plotseling geen werk meer. Welk nieuw werk gaan zij doen (als ze in vaste dienst zijn?)?
Hetzelfde voor al die dubbele bussen op lijn 55, hoe worden die verder ingezet? In de garage?

Schrijf een reactie
0
+1
7 december 2020 | 13:38

Danielle Opdam

@Rudie: Dit kunt u het beste aan GVB klantenservice vragen. https://www.gvb.nl/klantenservice

Schrijf een reactie
+1
7 december 2020 | 16:13

OVR-25

Beste Daniëlle,

Op 4 december om 10:23 is mij en ook eerder anderen mensen antwoord gegeven over de situatie rondom de overgang bij de Poortwachter. Echter had ik op 3 december om 22:49 in het zelfde bericht over de Poortwachter ook een reactie over de dienstregeling tussen 13 januari en 3 januari tussen Westwijk via Groenhof en het ziekenhuis. Hier hebben veel mensen klachten over maar reacties van het projectteam blijven uit. Zelf heb ik dit bij Connexxion ook neergelegd maar zijn deze reacties over het hoofd gezien?

Het stond echt in de reactie van 3 december om 22:49 uur aangegeven!

Schrijf een reactie
0
+1
7 december 2020 | 16:24

Danielle Opdam

@OVR-25: dank voor de herinnering. Dat heb ik niet gezien. Helaas kunnen we vanuit het projectteam hier niets aan veranderen. Dat ligt bij de vervoerders GVB en Connexxion.

Schrijf een reactie
+1
7 december 2020 | 18:24

OVR-25

Dankjewel Daniëlle,

Kan gebeuren en ik heb daar ook wel begrip voor eigenlijk. Vooral de afgelopen week merk ik heel veel commotie en lange verhalen (onderling) in dit forum op en vanwege de drukte en moeilijke tijden kunnen jullie ook niet alles beantwoorden. Verder denken veel mensen dat jullie ook over onder andere de planning van de diensttijden en ritprijzen gaan. Niet dat er geen antwoord daar over kan worden gegeven maar hier gaat het veelal echter over het project zelf. Bij de vervoerders kunnen de mensen beter terecht!

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?