Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Stijgende lijn voor lijn 25

Wendy van der Meulen | vrijdag 12 maart 2021
Wendy

Op de kop af drie maanden rijdt lijn 25 nu op de vernieuwde Amstelveenlijn. Jean-Philippe de Lannoy, ambtelijk opdrachtgever van de Vervoerregio: ‘De Amstelveenlijn is van start gegaan! Dat is een hele prestatie. Hij rijdt nog niet optimaal maar de trend gaat de goede kant op: er is een stijgende lijn in de punctualiteit en een daling in het aantal storingen. Dat is duidelijk zichtbaar en merkbaar voor de reiziger.’

Bron: Vervoerregio Amsterdam

Pittig

De start van lijn 25 was pittiger dan verwacht. Toch zijn er veel dingen goed gegaan, benadrukt Jean-Philippe. ‘Binnen de afgesproken tijd hebben alle betrokken partijen ervoor gezorgd dat een complex samenspel van nieuw materieel en nieuwe systemen zo op elkaar was afgestemd dat we de dienstregeling konden starten. Belangrijk was daarbij dat álles nieuw was: de tramlijn is omgebouwd, dus de infrastructuur was nieuw, het materieel was nieuw en we hadden ook nieuwe software in de trams. Het is normaal dat met dit soort projecten waarbij alles nieuw is, er nog sprake is van kinderziektes tijdens de opstart. Door een goede samenwerking met vervoerder GVB, de projectorganisatie vanuit Metro en Tram van de gemeente Amsterdam, leveranciers en andere betrokken stakeholders is het toch gelukt om de dienstregeling op 13 december te starten. Daar zijn we trots op. Dat is echt een mijlpaal.’

Aandacht

Volgens Jean-Philippe hebben de kinderziektes van de nieuwe 15G trams op dit moment alle aandacht van GVB. ‘De nieuwe tram heeft nog tijd nodig om zich te bewijzen. Als je er genoeg mee gereden hebt, dan ben je de kinderziektes in het materieel kwijt. Dat dat op 13 december nog niet het geval was, was niet in de planning van GVB. Eigenlijk was het de bedoeling dat het vervoerbedrijf in het al eerder vorig jaar door de stad zou gaan rijden met de 15G. De oplevering van de 15G trams is vanwege corona vorig jaar, iets vertraagd. Gelukkig heeft dit geen effect gehad op de geplande datum waarop we de Amstelveenlijn in gebruik zouden nemen. Maar het betekent wel dat GVB in deze fase nog hard werkt aan het verder stabiel krijgen van de nieuwe voertuigen. Er moeten nu vooral veel ‘vlieguren’ worden gemaakt door GVB. Dat gebeurt nu en je ziet dat dat vruchten afwerpt.’

‘Je ziet aan deze twee grafieken dat er een positieve trend is: het aantal storingen (rituitval) gaat naar beneden...

...En de punctualiteit wordt steeds beter. Het gaat de goede kant op.’

Wisselsysteem

In de infrastructuur van de wisselbesturing moeten nog modificaties worden doorgevoerd. De vaste reizigers van lijn 25 weten inmiddels dat bij halte Stadshart lijn 5 invoegt op het traject van lijn 25. Om dit veilig te laten gebeuren, is de infrastructuur voorzien van een wisselsysteem dat voorkomt dat trams op elkaar botsen. Maar hier kunnen nog verschillende dingen mis gaan. Als een tram zich niet goed aanmeldt bij het wisselsysteem blijft het sein op rood staan. Maar daardoor gaat het wisselsysteem in een veilige modus. De seinen gaan uit en de volgende trams kunnen niet verder voordat het systeem is ‘gereset’. Daarvoor moeten bestuurders nu nog wachten op monteurs die alles resetten. ‘Dat kan soms even op zich laten wachten en dat is niet ideaal.’ Om dit te verbeteren, zal het wisselsysteem de komende maanden worden uitgebreid met bedienkastjes voor trambestuurders waarmee de wissels en seinen snel goed worden gelegd en de tram snel kan doorrijden zonder dat dit voor verstoringen zorgt.’

Corona-vertraging

Daarna zal de leverancier in het tweede kwartaal de ‘eindoplossing’ in het wisselbesturingssysteem aanbrengen. Jean-Philippe: ‘Dat gaat vooral om software waarmee het systeem zichzelf in het geval van een storing binnen enkele seconden automatisch kan resetten. Normaal was die al geleverd, maar de leverancier heeft helaas vertraging gehad door Corona. Dat is vervelend, maar daar is in deze tijd helaas niets aan te doen. Daardoor heeft GVB op dit moment ook nog niet de robuuste infrastructuur om mee te rijden en een optimale dienstverlening aan de reizigers te kunnen bieden.

Robuuste dienstregeling

Door GVB en het Amstelveenlijn projectteam wordt er alles aan gedaan om in nog voorkomende gevallen de kinderziektes snel te verhelpen om tot een robuuste dienstregeling te komen. Volgens Jean-Philippe moet lijn 25 rond de zomer de resterende werkzaamheden afgerond zijn ‘Dan zal de dienstregeling moeten voldoen aan alle concessievoorwaarden.’

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
Wil u dit bericht delen?