Mijn Amstelveenlijn: manager Jack Rouwendaal
De vernieuwing van de Amstelveenlijn gaat nu hard richting de eindstreep. In de serie ‘Mijn Amstelveenlijn’ blikken we terug en vooruit, met onder meer bewoners, ondernemers en projectmedewerkers. Hoe verliepen de afgelopen jaren? En wat verwachten we van de (nabije) toekomst? Deze keer: Jack Rouwendaal. Hij stuurt de uitvoering en het team aan dat verantwoordelijk is voor de indienststelling van de vernieuwde lijn op 13 december.
Het wordt een prachtig moment… zondag 13 december, acht minuten over zeven ’s ochtends… het moment waarop de vernieuwde Amstelveenlijn, inclusief zijn blinkendnieuwe trams, in gebruik gaat! Maar voordat de champagne kan knallen moet deze ‘indienststelling’ natuurlijk tot in de puntjes worden voorbereid. Dit gebeurt onder coördinatie van een team, met daarin medewerkers van GVB, Metro en Tram, Vervoerregio Amsterdam en van het project Amstelveenlijn. Manager Jack Rouwendaal stuurt dit ‘indienststellingsteam’ aan.
“Die 13e december wordt inderdaad de dag waarvoor het allemaal hebben gedaan”, zegt Jack. “We zitten nu in een test- en oefenfase. Allereerst hebben we na al die jaren van bouwen alle technische onderdelen getest. Rails, bovenleiding, wissels, glasvezelkabels, verkeerslichten, elektronische informatieborden, intercom, SOS-zuilen… En we stelden ons daarbij twee vragen: werkt alles, en werkt alles nog steeds als de trams rijden? Dat was helaas niet altijd één op één het geval. Om een voorbeeld te geven: op het nieuwe opstelterrein werkte de poort prima, maar ineens niet meer toen we er trams doorheen stuurden. Dan moet je dus goed kijken hoe je dat kunt oplossen.”
Het testen van de infrastructuur is op een oor na gevild, vervolgt Jack, “en we zijn nu begonnen met het oefenen: testritten met trams, dus mét bestuurders, maar nog zonder reizigers. We noemen dit ‘Opleiden, Trainen, Oefenen’. Het heeft twee accenten voor de pakweg driehonderd bestuurders. Eén: bekend worden met het tracé. Dat is grotendeels gebleven zoals het was, maar heeft ook nieuwe onderdelen. Zoals de ongelijkvloerse kruispunten, de nieuwe haltes en de verlenging van de lijn tussen Westwijk en het opstelterrein. Twee: de nieuwe 15G-trams onder de knie krijgen – de trams zelf en het rijden met twee tramstellen die gekoppeld zijn. Want dat is voor de Amsterdamse regio helemaal nieuw.”
Dat het testen nog niet helemaal klaar is, terwijl het oefenen al is begonnen, “maakt de dingen soms spannend”, zegt Jack. “We zijn bijvoorbeeld nog bezig met de wisselverwarming. De bouwers doen dat letterlijk ín de trambaan, terwijl daar dus testritten plaatsvinden. Die twee dingen gaan prima samen, maar vergen wel goede coördinatie en veiligheidsmaatregelen.”
Mark
Mooi PR verhaal, maar als je door de regels doorleest gaat er best wat mis dus.
Schrijf een reactie1. 13 december 07:08? Is dat de nieuwe dienstregeling? Begint de 25 pas na 07:00? Dat zou een enorme achteruitgang zijn.
2. De testritten worden gebruikt voor “Opleiden, Trainen, Oefenen”? Dat stelt me niet echt gerust. Zijn de infrastructuur en trams wel echt uitvoerig getest hiervoor dan? In Amstelveen Zuid zien we nog altijd niets rijden. Het oerwoud wat hier ontstaan is toont ook aan dat er gewoon niets langs komt. Vreemd genoeg krijgen we op de vraag wat er aan de hand is ook steeds weer geen antwoord. Krijgen we op 13 december te horen dat Amstelveen Zuid nog even moet wachten? Of gaat er iets eerder bericht komen?
3. Gekoppeld rijden is niets nieuws voor de mensen die dit traject vroeger reden. Aan de andere kant, dat zijn metro bestuurders, een heel ander beroep dan trambestuurders. Het verhaal klopt dus gewoon niet. Iemand die op de tram zit is nooit voorbij Amstelveen Centrum geweest en kent dat traject dus niet. Die heeft dus heel wat meer instructie nodig dan enkel de nieuwe delen. Of zet u metro bestuurders in? In dat geval is gekoppeld rijden niets nieuws.
Anoniem
@mark, Mensen die M51 bestuurden moeten op trams en op metro kunnen rijden (omdat het hybride was). Dit was na een ongeluk zo ingevoerd heb ik gehoord. dus denk vooral veel bestuurders van lijn 51 deze lijn mogen rijden.
7:08 eerste rit is wel zorgelijk. Denk dat dit alleen voor de eerste dag zo is omdat veel mensen m51 al pakten voor 7 (ik ook regelmatig). bijna alle bussen beginnen eerder met dienst dus dat zal waarschijnlijk ook voor deze lijn zo zijn. misschien tellen de ritten ervoor bij de vorige dag nog mee.
Had zelf gedacht dat deze tot later rijd/eerder begint om de overstap te compenseren (dat je de eerste 51 op zuid haalt en de laatste 51.
Schrijf een reactieNick
Ik begrijp uit de bovenstaande reacties dat jullie niet doorhebben dat 13 december op een zondag valt. De meeste, zo niet alle, lijnen starten dan later ten opzichte van andere dagen. De eerste rit van lijn M51 vanaf Isolatorweg naar Centraal Station is op zondag ook pas om 7:12 uur.
Schrijf een reactieAnoniem
oo haha, dat verklaart alles. Had dat niet nagekeken en ging er blindelings van uit dat het een maandag is
Schrijf een reactieAnoniem
Waar is dat allemaal te vinden dan, dat van de (eerste) rit om 07:08 en de overige dienstregeling?
Schrijf een reactieAnoniem
dat om 07:08 staat boven de countdown op de homepagina
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@AnonieM; Op dit moment is bij ons alleen de startdatum van Lijn 25 bekend en nog niet de volledige dienstregeling. Het startmoment is zondag 13 december om 7.08 uur van Westwijk naar station Amsterdam Zuid.
Schrijf een reactieWendy van der Meulen
@Nick: Dank voor je antwoord. Inderdaad, 13 december is een zondag en dan start de dienstregeling altijd wat later op.
Schrijf een reactieRob
Weet je toevallig wanneer het allereerste rit vanaf Zuid is?
Schrijf een reactieDanielle Opdam
@Rob: Verwachting is dat het iets later is. Hoe laat precies is nog niet bekend.
Schrijf een reactie